در چیستی فانتزی حماسی

Epic fantasy

در چیستی فانتزی حماسی

یکی از محبوب‌ترین اشکال فانتزی که قاعده اصلی­‌اش را از خط سیر حماسی باستانی می‌گیرد و حماسه و تاریخ را ترکیب می‌کند تا داستانی ارائه دهد که چیزی بیاموزد و سرگرم­‌کننده باشد. فانتزی‌ حماسی به­‌طرز مبهمی به پویش گره خورده است تا مساله‌ای که بر یک جهان تاثیر گذاشته را حل کند. یک ارباب تاریکی، یک جادوگر اهریمنی، یک ابزار جادویی که همه­‌چیز را نابود می‌کند. یک حادثه که جهان را نابود می‌کند و باید از آن پیشگیری کرد، و مواردی دیگر از این قبیل.

چنین داستانی چگونه می‌تواند بدون یک پویش باشد؟ عده بسیاری بدون ابزاری برای پویش جهان فانتزی در یک­جا مانده‌اند. به­همین­ دلیل است که یک سفر برای یافتن چیزی یا انجام کاری سخت لازمه این زیرسبک است.

عده بسیاری از فانتزی والا و فانتزی حماسی به­‌عنوان یک زیرسبک یاد می‌کنند. اما درحقیقت اگرچه کمی تفاوت بین فانتزی والا و فانتزی حماسی وجود دارد، این دوعنوان می‌توانند به‌­جای یکدیگر به‌­کار روند.

شاید بهترین مثالی که می‌توان از فانتزی والا ارائه داد نام بادنوشته پاتریک راتفوس باشد که یک فانتزی کاملا والا است. چراکه تمرکز روی تغییر و تحول شخصیت اصلی درحین جهان‌گردی‌هایش است، بااین­‌حال جوهره اصلی فانتزی حماسی چیزی شبیه به آثار تالکین یا مجموعه چرخ زمان است.

فانتزی حماسی

  • تمرکز روی میزان درگیری است.
  • تعداد زیادی شخصیت دارد.
  • جادو عنصر کلیدی داستان و قابلیت‌های شخصیت‌هاست.
  • معمولا در دوره‌ای شبیه به قرون وسطا رخ می‌دهد.
  • داستان خوبی علیه بدی را روایت می‌کند. (معمولا این‌­گونه است، اما در فانتزی حماسی مدرن می‌تواند سایه‌هایی از رنگ خاکستری هستی داشته باشد.)
  • بازشدن پیچش‌های داستانی به داستان اصلی کمک می‌کند.
  • این کتاب‌ها بسیار طولانی هستند.

فانتزی والا

  • بیشتر تمرکز روی فضا است نه کمیت چیزی.
  • بیشتر درمورد انتخاب‌هایی که شخصیت‌ها انجام می‌دهند و تغییراتی که حوادث جهان روی شخصیت‌ها می‌گذارند است.
  • شامل جادو است.
  • می­‌تواند در دوره‌های زمانی قرون وسطایی یا مدرن رخ دهد.
  • موقعیت ارائه‌­شده گاهی سایه‌های سفید و خاکستری دارد نه فقط سیاه و سفید.
  • شخصیت‌ها می‌توانند چیزی که درست است را انتخاب کنند.
  • شخصیت‌ها ممکن است ابهامات اخلاقی داشته باشند.

فانتزی حماسی بیشتر درمورد میزان درگیری و تاثیرات آن روی جهانی بزرگ‌تر است. درحالی ­که فانتزی والا بیشتر در مورد محیط، (دوره زمانی، شیوه عملکرد جهانی، شیوه عملکرد متقابل شخصیت‌ها با تمرکز بیشتر روی تغییر شخصیتی درون شخصیت نسبت به درگیری جهانی) است.

فانتزی حماسی معمولا پر پیچ­‌وخم و باستانی و حماسی است و بخش بزرگی از فانتزی را شامل می‌شود. این زیرسبک دستخوش تغییراتی شده است، زیرا این مساله باعث محبوب شدنش می‌شود. فانتزی حماسی مدرن امروزی از چیزی که پنجاه سال قبل بود کمی متفاوت است. تمرکز اصلی بیشتر روی شخصیت‌های پیچیده‌ای است که از نظر اخلاقی ابهاماتی دارند. و موقعیت‌هایی که نمی‌توانند به­‌سادگی به صورت سیاه و سفید رسم شوند. حتی شخصیت‌های منفی تغییر کرده ­اند. آنها دیگر اشیای بی‌جان اهریمنی نیستند؛ بلکه اغلب انسانند. شخصیت‌هایی پیچیده با انگیزه‌هایی واقعی تا اهریمنی فرض شوند. در یک کلام، فانتزی حماسی پیچیده‌تر و واقع­‌گرایانه‌تر شده است.

امروزه بی‌شک فانتزی‌های حماسی محبوب‌ترین کتاب‌هایی هستند که در قفسه کتاب­‌فروشی می‌یابید. این امر به‌­خاطر آثار تالکین است که همواره محبوب بوده‌اند. (حتی محبوب‌تر از فیلم‌های پیتر جکسون) نویسندگان دیگر مانند تری بروکس و رابرت جردن بعدا به موفقیت ادامه دادند و محبوبیت فانتزی حماسی را بیشتر کردند. این سبک با آثار جرج مارتین که در مجموعه تلویزیونی­‌اش در شبکه اچ بی او به موفقیت تجاری زیادی رسید محبوب‌تر از قبل شد.

مشخصات فانتزی حماسی

سطح جادو

بیشتر داستان‌های فانتزی حماسی بوی جادو می‌دهند. قهرمان یا قهرمان‌ها کلید توانایی‌های جادویی­‌ای را دارند که به آنها اجازه می‌دهد شخصیت شرور را که معمولا با قدرت‌های جادویی فراوانش قادر است جهان را در مقیاس عظیم یا حماسی تهدید کند را شکست دهند.

سطح افکار والا و مفاهیم اجتماعی

فانتزی حماسی به فقدان تنوع و تمرکز روی استعاره‌هایی مشترک در سبک تمایل دارد. پسر روستایی کشاورز، ارباب تاریکی شرور، دسته‌ای از قهرمانان، یک جادوگر با سیمای یک پدربزرگ و مرشد برای قهرمان، شاهدخت اصیلی که مخفیانه به گروه می‌پیوندد و …

سطح شخصیت‌­پردازی

شخصیت‌های زیاد به این معناست که بیشتر آنها باید تک­‌بعدی باشند. اما قهرمان شخصیتی موثر و پویا است که در میان وحشتناک‌ترین موانع قدرت دارد. (با کمی کمک از دوستانش) به‌­هرحال، این به نویسنده مجموعه و اینکه او چه­‌موقع مجموعه را نوشته است بستگی دارد. فانتزی حماسی مدرن تمایل به شخصیت‌پردازی قوی دارد. درحالی­که فانتزی حماسی کلاسیک تمایل به تصویری ساده از شخصیت‌های دو بعدی دارد و بیشتر روی درگیری متمرکز است تا شخصیت.

سطح پیچش داستانی

داستان به­‌تمامی درمورد دستیابی به هدف پویش است. اما تعداد شخصیت‌ها و موضوعات فرعی می‌تواند باعث شود این بیشتر از چیزی که هست به­‌نظر برسد.

سطح خشونت

خشونت لازمه این نوع داستان‌ها است.

زیرسبک­‌های مرتبط فانتزی

فانتزی والا: داستان‌های حماسی و والا سبک فانتزی تقریبا همیشه شامل پویش می‌شوند. افراد زیادی فانتزی والا و حماسی را به‌­جای هم استفاده می‌کنند، اما تفاوت‌هایی بین این دو است. یکی از آنها می‌تواند شامل دیگری هم بشود.

فانتزی پویش: فانتزی حماسی تقریبا همیشه شامل یک هدف پویشی است.

فانتزی عصر جدید: خیلی از داستان‌های فانتزی حماسی (اما نه همه آنها) ممکن است شامل داستان عصری جدید توسط مردی جوان بشوند. برای مثال چرخ زمان، نغمه یخ و آتش، شانارا و …

شمشیر و جادو: تقارن شمشیر و جادو با فانتزی حماسی پویشی پرهیجان را ایجاد می‌کند.

فانتزی قهرمانی: در فانتزی قهرمانی معمولا قهرمان یا قهرمانان عازم یک پویش هستند.

فانتزی اساطیری: اسطوره با فانتزی مرتبط است. اساطیر، فرهنگ عامه، و حماسه‌ها با پویش کامل می‌شوند. در این داستان‌ها پویش همان­قدر که یک نماد است یک ابزار داستانی هم هست.

 

فانتزی حماسی برای شما نیست اگر:

اگر تعداد زیاد شخصیت‌ها، حوادث در مقیاس بزرگ جنگ‌های عظیم، و چنین چیزهایی را دوست ندارید.

بهترین آثار این زیرسبک

  • چرخ زمان نوشته رابرت جردن. یکی از تاثیرگذارترین نسخه‌های فانتزی حماسی کلاسیک. مخصوصا به‌­خاطر حجم زیاد آن.
  • شمشیر حقیقت نوشته تری گودکایند. این مجموعه یک داستان فانتزی حماسی کلاسیک با قهرمانی ناخواسته که علیه پلیدی می‌جنگد را نمایش می‌دهد.
  • ارباب حلقه‌ها نوشته جی آر آر تالکین. پایه ­گذار فانتزی حماسی مدرن.
  • بلگریاد نوشته دیوید ادینگز. یک فانتزی حماسی کلاسیک.
  • شانارا نوشته تری بروکس. بازسازی­‌ای از ارباب حلقه‌ها.
  • سرگذشت توماس کاونانت نوشته استفان آر دونالدسون. فانتزی حماسی­‌ای که فانتزی والا هم هست و قهرمانی ضدقهرمان را نشان می‌دهد.
  • قانون اول نوشته جو ابرکرامبی. برداشتی مدرن از فانتزی حماسی.
  • خاطره، اندوه، خار، نوشته تد ویلیامز. یک فانتزی حماسی باتوجه به شخصیت‌ها و جزئیات.
  • فداییان امپراتوری مالازان نوشته استیون اریکسون. یک فانتزی حماسی عظیم با حجم زیادی از شخصیت‌ها. یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های فانتزی حماسی و کمی متفاوت از معیارهای این زیرسبک.