فرید کرمی با رویداد Heroes Reborn راهی مارول می‌شود

انتشارات مارول در ماه مِی از رویداد جدیدی به اسم Heroes Reborn رونمایی کرد که در آن، قدرتمندترین قهرمانان زمین اسکادران سوپریم هستند و به‌­جای انتقام‌جویانی که هیچ­وقت در این دنیای جدید تشکیل نشده است، از زمین مقابل تهدیدات بزرگ و کوچک حفاظت می‌کنند. در واقع، سال ۲۰۲۱ بیست­‌وپنجمین سالگرد خلق پروژه‌ای به همین نام (طی سال‌های ۱۹۹۶-۱۹۹۷) می‌باشد که با همکاری دو تن از طراحان معروف عرصه‌ی کمیک‌های آمریکایی، راب لیفیلد و جیم لی، پدید آمده بود. این خالقین در دنیایی به نام کانتر ارث به داستان‌سرایی برای این شخصیت‌ها می‌پرداختند. به همین دلیل، بازآفرینی این پروژه‌ی قدیمی چندان دور از انتظار نبوده است.

یکی از بخش‌های این رویدادِ بزرگ که به صورت تک‌شماره‌ای منتشر خواهد شد و مخاطبین را به جای‌جایِ این دنیای جدید و بدیع رهنمود می‌کند، عنوان Heroes Reborn: Night-Gwen می‌باشد. اما نکته‌ی حائز اهمیتی که این کمیک را برای ما تبدیل به اثر ویژه‌ای می‌کند، طراح ایرانیِ آن، فرید کرمی است. او با همکاری ویتا آیالا (نویسنده‌ی عناوینی مانند Morbius) کمیک نایت-گوئن را خلق کرده است. برای آن‌هایی که نمی‌دانند، فرید کرمی از برگزیدگانِ مسابقۀ استعدادیابی کمپانی Top Cow (متعلق به انتشارات ایمیج) می‌باشد. همچنین وی از شرکت‌کنندگانِ رویداد دیزاتن بوده و کمیک مستقلی به نام Hot Valley Days & Cocaine Nights را در دست انتشار دارد. 

مبنی بر اعلام انتشارات مارول، این کمیک در ماه ژوئن منتشر خواهد شد. در خلاصه‌ی‌ داستان کمیک Heroes Reborn: Night-Gwen این­گونه آمده است:

طی روز، دکتر گوئندلین استیسی به­‌عنوان یک روانشناسِ برجسته در تیمارستان ریون‌کرافت فعالیت می‌کند. اما در شب، او به یک پارتیزان که به نایت‌برد معروف است، مبدل می‌شود. این داستانِ تک­ شماره‌ای توضیح خواهد داد که گوئن چگونه در این دنیای جدید به یک ابرقهرمان تبدیل شده و چه ارتباطی میان کایل ریچموند [معروف به نایت‌هاک] و سرگذشت او وجود دارد. در این بین، نایت‌برد نیز به شکار تهدید جدیدی به نام جکل (Jackal) مشغول می‌شود.

گوئن استیسی یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مکمل در کمیک‌بوک‌های اسپایدرمن (Spider-Man) می‌باشد. این شخصیت در سال ۱۹۶۵ به دست استن لی (نویسنده) و استیو دیتکو (طراح) خلق شد. یکی از تاثیرگذارترین کمیک‌بوک‌هایی که این شخصیت در آن حضور داشته، «شبی که گوئن استیسی مُرد» یا همان The Night Gwen Stacy Died نام دارد که جزء کمیک‌های مطرح در تاریخ انتشارات مارول نیز می‌باشد. اما در زمین ۶۵ انتشارات مارول، گوئن توسط عنکبوت رادیواکتیو گزیده می‌شود و به یک ابرقهرمان برای مردم شهر بدل می‌گردد. شخصیت جکل و گوئن پیش‌تر نیز درگیری غیرمستقیمی در خط داستانی Dead No More داشتند و حال، باید دید که میان رویداد Heroes Reborn چگونه یکدیگر را به چالش می‌کشند.

فرید کرمی طی صحبت‌هایش با ما، درباره‌ی مسیری که تا انتشارات مارول طی کرد سخنان جالب توجهی ارائه داد:

از اونجایی که مارول و دی‌سی به قول خودشون Unsolicited Art & Story قبول نمی‌کنن، فرستادن پورتفولیو براشون امکان­پذیر نیست. پس رویه‌ی کار این­طوریه که باید به نحوی دیده بشی؛ چه داخل شبکه‌های اجتماعی، کامیک کان‌ها و چه موقعیت‌های مهم دیگه (مثل مسابقه‌ی استعدادیابی  کمپانی Top Cow  که سال گذشته برگزار شد). برنده­‌شدن در مسابقه‌ی استعدادیابی Top Cow، به­‌علاوه‌ی موفقیتِ پروژه‌ی شخصی‌ام (نوشته‌ی مت اسپردلین که من چند صفحه‌ی پایانیِ شمارۀ یک و همین­طور شماره‌ی دوم و سومش رو طراحی کرده بودم و به‌دست انتشارات Antarctic press منتشر شد)، باعث شد تا توجه استعدادیابِ مارول جلب بشه. در نهایت، برام یک اسکریپت تست از رانِ پانیشرِ گارت انیس فرستادن تا طراحیش کنم. چندماه بعد تماس گرفتن و ازم خواستن طراحی عنوان نایت-گوئن رو انجام بدم.

در ادامه، فرید کرمی پیرامون تجربه‌ی کاری‌ِ خود با نویسنده و بخش ادیتوریال انتشارات مارول توضیح داد:

تجربه‌ی کار باهاشون [انتشارات مارول] فوق‌العاده بود. به خاطر کم بودن ددلاینِ رویداد Heroes Reborn، اسکریپتی که ویتا آیالا نوشته بود خیلی به مارول متدی که امثال استن لی می‌نوشتن نزدیک بود. در واقع، ابتدای کار دیالوگی وجود نداشت و توضیحِ پنل‌ها خیلی کم و کلی بودن؛ حتی در مواردی (مثل صحنه‌های اکشن) کاملا دستم باز بود که هرجور مایل هستم مبارزه رو طراحی کنم.

هرچند که ددلاینِ کار سنگین بود و باید توی یک ماه و نیم ۳۰ صفحه تحویل می‌دادم، اما ادیتورِ مربوطه فوق‌العاده بود. ادیتور درن شان بود، یکی از ادیتورهای جوانِ مارول. درن شان فوق‌العاده انعطاف‌پذیر و خوش‌­برخورد بود و جز در مواردی که واقعا به بهترشدن اثر کمک می‌کرد، دست من رو باز می‌ذاشت. حتی جایی هم که یک نکته رو گوشزد می‌کرد و من اعمال می‌کردم، کار واقعا چند پله بالاتر می‌رفت. این کمیک بی‌شک بهترین تجربه‌ی کاریم بود و همین­طور، بخش ادیتوریال و نویسندگی مارول یک تیم فوق‌العاده حرفه‌ای بودن و کاملا رفتاری دوستانه داشتن؛ به‌­طور کلی، این حس رو به طراح القا می‌کردن که دستت برای انجام کار بازه و کاملا مورد حمایت ما هستی.

لباس شخصیت نایت‌برد توسط طراحی به نام خاویر گارون ساخته و پرداخته شده است. این هنرمند درمورد نحوه‌ی طراحی لباس این شخصیت توضیحاتی داده است:

من این­طور فکر می‌کنم که هر لباس باید داستان خاص خودش رو بگه. در نتیجه، ما لباس گوئن رو بر اساس مرشدش، نایت‌هاک، طراحی کردیم، اما به­ گونه‌ای که برازنده‌ی عنوان قهرمانی خودش باشه. می‌خواستم بخش اصلی لباس و رنگِ گیراترش در قسمت شونه‌ها باشه. ماسک هم به طوری طراحی شده که به‌روز باشه، اما یک حس و حال کلاسیک رو هم بشه ازش دریافت کرد. لباس اون [نایت‌برد] بخش‌های تجهیزشده‌تر هم داره و بخش‌هایی هم از عناصر امروزی‌تر در خودش جای داده، مثل گردن، شنل و نشونه‌ی روی سینه.

همان­طور که گفته شد، رویداد Heroes Reborn  خط داستانی جدیدی از دنیای مارول پس از رانِ انتقام‌جویانِ جیسون آرون می‌باشد. در این کمیک، پس از اتفاقات کمیک‌های انتقام‌جویان (منتشرشده بین سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۱)، میان خط داستانی جدیدی، تیم اسکادران سوپریم به عنوان قدرتمندترین مدافعان زمین معرفی می‌شوند. این تیم شامل هایپریون، پاور پرینس، نایت‌هاک، دکتر اسپکتروم و… می‌باشد. مسلما در این دنیای جدید هرگز هیچ انتقام‌جویانی تشکیل نشده است و اغلب شخصیت‌ها، زندگی‌ای جدا از چیزی که باید را دارند. در این میان، تنها کسی که گذشته را به یاد می‌آورد و از وجود انتقام‌جویانِ قبل از این دنیا آگاه است، شخصیت بلید (Blade) می‌باشد.